Zin in het Diner

Veen Bosch & Keuning uitgevers, Herman Koch, Het Diner, 2009

“Ik had opnieuw geen zin, mijn weerzin tegen de voor ons liggende avond was inmiddels bijna fysiek”, zegt Paul Lohman over het diner dat hij die avond heeft met zijn broer en zijn broers vrouw. De titel, ’Het Diner’, beslaat het hele boek, omdat het over één diner gaat. Het boek is geschreven door Herman Koch die een bekende televisiemaker, columnist en romanschrijver is. Hij begon zijn carrière als romanschrijver met het boek ‘Red ons, Maria Montanelli’. In het Diner volg je Paul die de broer is van een bekende politicus. Zijn zoon en de zoon van zijn broer hebben een misdaad begaan en ze moeten nu een oplossing bedenken over hoe ze omgaan met de situatie. Wat zou jij doen als je kind een dakloze vrouw in brand heeft gestoken? Ik vond het een geweldig boek en ik kon het gewoon niet weg leggen.

Om te beginnen is alles in het boek zeer goed beschreven, waardoor je precies te weten komt hoe de hoofdpersoon denkt. Je snapt wat hij doormaakt en waarom hij bepaalde dingen doet of juist niet. Doordat het zo gedetailleerd geschreven is, lijkt het soms net of je zelf aan de tafel zit. Je krijgt alles precies mee, tot op de smerige hand van iemand anders boven je bord (iedereen heeft dat weleens meegemaakt). Dit maakt het veel makkelijker om je te verplaatsen in de personages en hun gedachten.

Daarnaast kon ik me heel goed identificeren in het boek. Ik had echt momenten tijdens het lezen dat ik dingen herkende uit mijn eigen leven. Daardoor greep het boek mij nog meer vast en wilde het mij echt niet meer loslaten. Als boeken zulke dingen met je doen, weet je dat het een geweldig boek is. De personages zijn zo gekozen dat iedereen zich wel met een personage kan identificeren en je ook mensen uit je eigen leven kent die precies zo zijn zoals een ander personage.

Ik heb dus veel zin gehad in het lezen van het Diner. Het was pakkend en zeer gedetailleerd. Ik heb er echt van genoten. Ik raad het iedereen aan die een goed en grappig boek wil lezen. Dus heb je trek in wat leesvoer, lees dan het Diner.

Door Anne Feenstra