Hendrik Jan Marsman Bernlef, ‘Meeuwen’, Em. Querido’s Uitgeverij b.v., 1975

Auteur recensie: Milan van de Coolwijk

om in een vogelvlucht uit te lezen

Op vakantie gaan naar een klein eiland en vervolgens jezelf steeds meer isoleren van de rest, dit terwijl de rest van de bewoners op het eiland opzoek zijn naar een meisje dat vermist is. Het meisje is ook nog eens vermist geraakt toen jij net een paar dagen op het eiland was. Het is lastig om dit goed te vertalen naar een verhaal. Toch is het J. Bernlef gelukt in het boek Meeuwen. J. Bernlef maakte in 1959 zijn debuut als schrijver. Een van zijn andere bekenden werken is ‘Hersenschimmen’. Het boek Meeuwen is een mooi boek waar je je goed mee kan identificeren.

Ten eerste is het mooiste van het boek hoe het je meeneemt in het verhaal. In het boek is uitgebreid beschreven hoe alles eruit ziet en hoe de personages zich voelen. ‘’De toefjes haar zaten nat en plat tegen zijn slapen aangedrukt.’’ Op deze manier wordt door heel het boek heen verschillende situaties beschreven. Je wordt daardoor als het ware het verhaal ingezogen. Jij als lezer krijgt het gevoel alsof het allemaal recht voor je neus afspeelt. Dit zorgt voor een realistisch idee.

Daarnaast is de verhaallijn zeer goed te volgen. Ik had echt momenten dat ik het verhaal goed begreep en ik alles tot in de details wist. Jij als lezer wordt goed op de hoogte gehouden over welke ontwikkelingen er zich in het boek afspelen. Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van moeilijke woorden, wat ervoor zorgt dat het makkelijk te lezen is. Er zitten weinig toevoegingen aan de rode draad van het verhaal. Ook is de schrijver vrij direct in het boek en daarom is het verhaal heel gemakkelijk om te lezen.

In het geheel is het dus een goed boek dat gemakkelijk te lezen. Alles in het boek wordt gedetailleerd omschreven, maar er wordt geen overbodige informatie gegeven. Je leest er vrij gemakkelijk doorheen, omdat er vrij gemakkelijke woorden worden gebruikt. De omgeving en de gedachten van de personages zijn op een mooie manier verwoord in het verhaal en je kunt je er goed mee identificeren. Ik zal het boek daarom ook aanraden om te lezen. Natuurlijk wel op strand in de buurt van meeuwen.